>ikatan UKHUWWAH bukanlah sesuatu yang dapat dibeli dengan harta > Tetapi ia merupakan roh yang dihidupkan ALLAH dalam hati-hati orang yang beriman > apabila DIA mengkehendakinya agar mereka dekat dan bersatu>

SEJARAH RINGKAS PENUBUHAN KUMPULAN NASYID UKHUWWAHFILLAH

Pada tahun 2002, suasana nasyid di Universiti Malaysia Sabah tidak berapa menonjol bagi masyarakat kampus. Atas dasar kesedaran ingin berdakwah maka salah seorang anggota kumpulan nasyid UkhuwwahFillah yang terawal iaitu saudara Bunyamin telah membentuk kumpulan yang terdiri daripada 8 orang dengan senior UMS.

Pada masa tersebut pengaruh kumpulan Inteam amat kuat kepada mahasiswa di universiti. Banyak pertandingan yang telah diikuti di peringkat kampus dan kumpulan nasyid kami pernah menjadi naib johan dalam pertandingan nasyid sempena pesta konvokesyen UMS ke-4. Namun ahli kumpulan ini tidak kekal kerana ada yang menjadi graduan awal.

Sehinggalah pada tahun 2005 ahli kumpulan bertukar orang dengan kemasukan junior baru dalam UMS. Semangat yang kuat untuk menubuhkan kumpulan nasyid dengan matlamat yang sama iaitu dakwah membolehkan kumpulan kami kekal hingga ke hari ini dengan anggota seramai 5 orang.


Profil Ahli Kumpulan

1. Nama : Mohd Ijhad Bin Duddin

Asal : Sandakan, Sabah

Umur : 24 Tahun

Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Dengan Sastera (Ekonomi), UMS

2. Nama : Mohd Salleh Bin Ambo

Asal : Lahad Datu, Sabah

Umur : 22 Tahun

Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Dengan Sains (Matematik), UMS

3. Nama : Bunyamin Bin Bakri

Asal : Sandakan, Sabah

Umur : 26 Tahun

Pendidikan : Ijazah Sarjana (Kualiti Air Sungai), UMS

4. Nama : Muhammad Amirul Ariffuddin Bin Zailani

Asal : Bangi, Selangor

Umur : 23 Tahun

Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda (Fizik Elektronik), UMS

5. Nama : Mohd Zhafran Bin Mohd Zainuldin

Asal : Tanjung Karang, Selangor

Umur : 23 Tahun

Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda (Bioteknologi), UMS


Alhamdulillah, dengan keazaman yang kuat kumpulan kami telah menjadi Johan dalam Pertandingan Nasyid sempena pesta konvokesyen UMS kali ke-6 dan naib Johan pada pesta Konvokesyen kali ke-7.

Peluang untuk menyampaikan lagu-lagu nasyid terus terbuka kepada masyarakat kampus apabila kumpulan kami pernah dijemput untuk membuat persembahan dalam majlis-majlis rasmi universiti seperti Forum Perdana Ehwal Islam, sambutan Hari Raya, Pertandingan Debat, Festival Kesenian Islam, Sambutan Maal hijrah, Pesta Tamu Gadang sempena Majlis Konvokesyen, Jamuan Perpisahan Kolej Kediaman dan beberapa majlis di peringkat sekolah serta NGO.

Kebanyakkan lagu yang kami persembahkan adalah lagu-lagu daripada kumpulan inteam sendiri kerana mengambil kira suasana kampus yang terdiri daripada kalangan remaja dan dewasa. Pengalaman paling manis apabila kami diberi peluang untuk membuat persembahan bersama Abang Nazrey Raihan dalam konsert Mutiara kasih di UMS dan beberapa daerah di Sabah seperti Kota Merudu, Beufort dan Penampang.

Sedikit tunjuk ajar daripada Abang Nazrey Raihan menaikkan lagi semangat kami untuk cuba membuat album sendiri kerana tidak mahu terus bergantung dengan lagu-lagu kumpulan nasyid yang sedia ada dengan harapan membawa suasana baru di negeri Sabah khususnya dalam berhibur. Ukhuwwah Fillah terus mara ke hadapan apabila diberi kepercayaan berganding dengan artis nasyid seperti Suhaimi dan Devotees di Festival Kesenian Islam UMS 2008.

Saturday, April 12, 2008

Yang Menarik Kasihmu?

Wajah yang cantik, kemas dan indah, mampu menawan hati seseorang.

indah

Melalui kemerduan suara mampu menangkap minat dan cinta seseorang.

Budi bahasa dan pekerti baik, mampu meraih perhatian dan kasih seseorang.

Ringan tulang, banyak membantu serta sering ambil berat terhadap masalah orang lain, sering menjadi benih sehingga tanpa sedar ia mengikat jiwa mereka yang dibantunya.

Walaupun belum benar-benar mengenali individu yang punyai sifat tadi. Jiwa pasti akan tertarik sedikit demi sedikit. Jika benar cara pembawakannya, ia membawa kepada yang lebih baik, demikian juga sebaliknya.

Para ahli musik sama ada nasyid dan lagu dengan mudah punyai pengikut, peminat fanatiknya. Semuanya penangan suaranya, wajahnya dan mungkin semakin mendalam apabila mengenali budi pekerti dirinya.

Sami Yusuf

Mendengar nasyid zikir yang dipersembahkan oleh Sami Yusuf bertajuk "Asma Allah" dalam album terbaru beliau ini boleh menyentuh banyak jiwa. Saya kira ramai yang boleh tertarik dengan persembahannya, suaranya, kandungan zikirnya. Ramai juga yang boleh jatuh kasih tanpa sengaja kepadanya hanya kerana persembahan ini.

Namun, Sami Yusuf dengan suaranya, beserta individu-individu yang dianugerahkan Allah swt untuk memiliki minda yang kreatif dalam karangannya, miliki wajah tampan, kacak, cantik, pemilik bahasa sastera indah dengan olahan bijak serta menusuk jiwa, individu bepekerti baik, penyantun, individu yang ringan tulang membantu orang lain serta lain-lain kelebihan. Semua mereka menjadi sumber kasih seseorang.

Sesudah terpautnya hati, seseorang mampu berbuat pelbagai benda pelik demi untuk yang dikasihinya. Sebagaimana insan bercinta sesama insan, yang malam tidak dirasa, perkara berat terasa ringan, beban dirasa nikmat dan sebagainya.

indah ciptaan Allah

Kitakah ?

Sedarkah kita bahawa semua itu hanyalah secebis zarah dari keindahan Allah swt, tuan punya dan pemilik kepada segala sesuatu.

Imam Abu Hamid Al-Ghazzali ketika mengulas bab cinta Allah dan Rasul di dalam kitabnya 'Ihya Ulumiddin' menegaskan.. faktor-faktor biasa yang disebutkan di atas menjadikan manusia jatuh hati, kasih dan cinta kepada manusia lain, hingga adakalanya mencapai tahap fanatik.

Namun bagaimanakah kita terlupa bahawa Allah mempunyai segala sesuatu sebab musababb untuk manusia jatuh kasih kepadanya, malangnya kita sering terhalang dek kelebihan manusia. Mari kita sama-sama teliti nama-nama Allah yang dinasyidkan oleh Sami Yusuf ini, sebahagian nama-nama ini mewakili sifat-sifatNya.

Jika cantik dan indah menjadi puncanya, maka Allah adalah yang terindah..keindahannya terzahir dari makhluknya.

Jika banyak membantu menjadi sebabnya, Ya Allah maha membantu...udara yang disediakan, matahari yang memancar, alam yang penuh dengan rezeki serta nikmatnya. Ya Allah tidak terkira nikmatNya...

indah dan meruntun jiwa?

Tumbuh-tumbuhan dan air ..

Daun dan titisan air

Ya Allah kurnianMu,

limau

Demikian juga Rasulullah SAW yang menjalankan tugasnya sebagai pesuruh Allah swt. Bertungkus lumus membantu kita agar terselamat di alam barzakh dan akhirat kita. Tidak terhutang budikah kita dengan kesungguhannya.?

Allah dan s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w, paling layak menerima kasih dan cinta kita. Namun kelemahan kita sering gagal memujuk hati ini untuk jatuh kasih kepadaNya, akibat dihalang oleh tembok besar dunia, tembok besi kejahilan, tembok penipuan yang dipasang Syaitan.

Ya Allah Ya Tuhan, bantulah kami kasih kepadamu, dan segala amalan yang boleh membawa kami kasih kepadaMu dan peroleh kasihMu, dan hampir dengan manusia yang boleh membawa kami kasih kepadaMu.

Firman Allah s.w.t :-

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Ertinya : Katakanlah: ""Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya."" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik" ( At-Tawbat : 24 )

Ya Allah "ultuf bina" ( be gentle with us)..o forgiver ..forgive our sins...

Coretan tazkirah ringkas untuk diri dan pembaca web saya. Moga kita dirahmati Allah.

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

No comments: